صاعقه گیر رایدن
صاعقه گیر رایدن
سپتامبر 10, 2021
پودر وش کدولد
پودر جوش کدولد
نوامبر 19, 2021

آشنایی بیشتر با تفنگ پرتاب ارت و کاربردهای آن

تفنگ پرتاب ارت به عنوان یکی از اقلام ارت موقت یک ابزار کاربردی برای تخلیه ولتاژ ذخیره شده در شبکه‌ های برق هوایی است. معمولا شبکه‌ های برق ممکن است دارای جریان برق باشند که این ولتاژ می‌تواند موجب حوادثی شود. بالا رفتن از چنین شبکه‌ هایی می‌تواند مخاطرات گوناگونی را برای سیم‌ بان و نیروهای فنی ایجاد کند. به همین دلیل سعی می‌شود با کمک تفنگ ارت و از راه دور این جریان الکتریسیته از شبکه تخلیه شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید....

تفنگ پرتاب ارت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تفنگ پرتاب ارت دارای یک نیزه فلزی است که به انتهای این نیزه یک سیم نازک با طول حداقل ۲۰ متر متصل می‌شود. با پرتاب نیزه به سمت شبکه هوایی برق یک طرف سیم به کابل موجود در شبکه هوایی متصل می‌شود و طرف دیگر آن به میله ارتی متصل به زمین، نصب می‌شود.

بدین ترتیب می‌توان به سادگی و با کمترین خطری ولتاژ و جریان الکتریسیته را از شبکه برق خارج کرد.

حفاظت از برقکاران با کمک دستگاه ارت موقت

تفنگ پرتاب ارت ابزاری کاربردی است امّا در بعضی از مواقع نیاز به راه اندازی یک سیستم ارت موقت داریم. بسیاری از نیروهای فنی برای تعمیر یا ایجاد تغییرات در شبکه‌های برق مجبور هستند از دکل‌ها بالا بروند. اگر دکل برق به هر دلیلی دارای جریان برق باشد منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری به برقکاران می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است از دستگاه ارت موقت استفاده کرد.

با کمک سیستم ارت موقت هر سه رشته سیم فاز به یکدیگر متصل و سپس به زمین متصل می‌شوند. بدین ترتیب برق شبکه به زمین منتقل می‌شود و برقکار می‌تواند به سادگی کار تعمیرات شبکه را انجام دهد.

مزایای استفاده از ارت موقت

استفاده از ارت موقت کارگاهی در بسیری از شرایط می‌تواند برای برقکار کارگشا باشد و باعث افزایش سرعت کار تعمیر شبکه برق شود. علاوه بر این، احتمال بروز حوادث نیز به شدت کاهش می‌یابد.

ایمنی بیشتر با دستگاه ارت سیار

در بسیاری از مواقع استفاده از سیستم ارت امکان دارد امّا در شرایط خاص ممکن است مجبور شویم از دستگاه ارت سیار استفاده کنیم. در این دستگاه یک میله بلند وجود دارد که می‌توان آن را در نزدیکی محل شبکه و در یک زمین مرطوب متصل کرد و با کمک بست‌ های مخصوصی آن را محکم کرد.

سپس یک سیم افشان روکش‌دار را به آن متصل کرده و سر دیگر این سیم را با کمک گیره‌های مخصوصی به شبکه برق متصل کرد و بدین شکل از ایمنی شبکه برق مطمئن شد.

بیشتر بخوانید:

تفنگ پرتاب ارت

آموزش استفاده از تفنگ پرتاب ارت

تفنگ پرتاب ارت و ارت موقت کارگاهی ابزارهایی هستند که برقکاران صنعتی باید به خوبی از طریقه استفاده آنها آگاه باشند تا بتوانند در زمان لزوم کار خود را با ایمنی بالا انجام دهند.

تفنگ پرتاب ارت دارای یک فنر قوی است که نیزه در داخل آن جا می‌گیرد. این فنر کمک می‌کند تا نیزه و سیم متصل به انتهای آن با سرعت بالایی به سمت شبکه برق شلیک شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید حتما آموزش استفاده از تفنگ پرتاب ارت را ببینید تا بتوانید از آن برای کارهای خود بهره ببرید.

نکات ایمنی در استفاده از تفنگ ارت

در زمان استفاده از این تفنگ سعی شود دستکش عایق و تجهیزات ایمنی استفاده شود و با فاصله و زاویه مناسب نسبت به شبکه برق بایستید. همچنین مراقب باشید کابل متصل به نیزه در حین شلیک به پا یا بدن افراد نپیچد وحادثه ناگواری را بوجود نیاورد.

استفاده از تجهیزاتی نظیر تفنگ ارت، ارت موقت کارگاهی، دستگاه ارت موقت یا سیار و .. می‌تواند نقش موثری را در حفاظت از جان سیم‌ بان‌ ها یا برقکارانی که با شبکه‌ های هوایی برق کار می‌کنند، داشته باشد. بنابراین بهتر است کارفرمایان برای ایمنی بیشتر حتما برای تهیه این اقلام اقدام کنند.

RGA چیست و چه کاربردی دارد؟

RGA (Assembly Retractable Grunding) یک سیستم بای پس کارآمد که مخصوص مخازن ذخیره سازی سقف شناور طراحی شده است. این سیستم یک سیستم ارتینگ مخازن سوخت می‌باشد که تقریبا نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. عملکرد RGA به این شکل است که؛ با مهار قوس الکتریکی در زمان وقوع رعد و برق و دیگر پدید های الکتریکی، خطر آتش سوزی مخارن را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد….

برای اطلاع بیشتر در مورد عملکرد سیستم ارتینگ مخازن سقف شناور می توانید این مقاله را مطالعه نمایید .

 

2,812 total views, 12 views today

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *