تنها راهنمای استفاده از سرج ارستر
تفاوت برقگیر و صاعقه گیر
تفاوت بین صاعقه گیر و برقگیر
آگوست 24, 2022
اشتباهات در ارتینگ و گراندینگ
۳ اشتباه مهم در پروژه‌های گراندینگ و ارتینگ
نوامبر 19, 2022

تنها راهنمای استفاده از سرج ارستر

راهنمای استفاده از سرج ارستر

این راهنما هرچیزی که باید راجع به برقگیرها بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

امروزه برق به تمامی جنبه‌های زندگی روزمره‌ی ما نفوذ کرده است، و قرار نیست اوضاع به این زودی تغییر کند. اما سؤال این است که تا چه اندازه از سیستم‌هایمان حفاظت می‌کنیم؟ آیا می دانید برقگیر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ حفاظت از شبکه‌ها و سیستم‌ها وظیفه‌ی خطیری است، اما ما همیشه آمادگی لازم برای این کار را نداریم.
به همین دلیل امروز می‌خواهیم هر چیزی که لازم است راجع به برقگیرها، برقگیرهای فشار قوی، برقگیرهای فشار متوسط، و برقگیرهای فشار ضعیف بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. آن‌ها چگونه کار می‌کنند، و کدام موارد برای منزل یا کسب و کار شما مناسب هستند؟ اجازه دهید به ادامه‌ی مقاله برویم و شما را با تمام رازهای این ابزارهای کاربردی آشنا کنیم.

راهنمای سرج ارستر

یک برقگیر چگونه عمل می‌کند؟

برای اینکه طرز کار برقگیر را کاملاً درک کنیم، باید در وهله‌ی اول کاربردش را متوجه شویم. برقگیرها دستگاه‌هایی هستند که برای حفاظت از سیستم برقی در برابر تخلیه‌ی ناگهانی طراحی شده‌اند.تغییرات ناگهانی ولتاژ به قطعات حساس سیستم‌های برقی آسیب می زند، و عملاً تمام قطعات را خاکستر می‌کند. برقگیرها برای محافظت در برابر “میخ (جهش شدید) ولتاژ” ساخته می‌شوند، و کارشان این است که ولتاژ اضافه را به سمت زمین منحرف کنند. خیابان دوطرفه، بهترین توصیفی است که می‌توان برای برقگیر ارائه داد. در حالت کار عادی و متداول، برقگیر اجازه‌ی عبور ولتاژ از سیستم را می‌دهد. اما هنگامی که جهش شدید ولتاژ شناسایی شود، برقگیر ولتاژ زمینی را از طریق مدار زمین انتقال می‌دهد. البته ولتاژ اصلی مثل شرایط کاری عادی برقرار می‌شود.
به طور خلاصه باید گفت برقگیر یک دستگاه ایمنی است که حتی در صورت ایجاد نوسانات شدید و غیرمنتظره ولتاژ، ادامه‌ی کار شبکه تحت شرایط عادی را تضمین می‌کند. به عنوان مثال از برقگیرها برای حفاظت از ساختمان در برابر صاعقه استفاده می‌شود. البته برقگیرها برای خنثی سازی نوسانات ولتاژ کوچکتر نیز کارایی خوبی دارند، و در مجموع یک دستگاه حفاظتی بسیار عالی محسوب می‌شوند.

تفاوت اصلی بین برقگیر و محافظ نوسان ولتاژ چیست؟

ممکن است قبلاً اسم “محافظ نوسان ولتاژ” به گوشتان خورده باشد، و اکنون این سؤال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت اصلی بین برقگیر و محافظ نوسان ولتاژ چیست؟ به بیان ساده، کار هر دو دستگاه منحرف سازی اضافه ولتاژ است، اما مقیاس و طرزکارشان متفاوت است.

برقگیر

معمولاً برقگیر دستگاه بزرگیست که در فضای بیرونی (فضای آزاد) نصب می‌شود و با هدف مهار “اضافه ولتاژهای گذرا” طراحی شده است. برقگیرها به سه دسته‌ی برقگیر فشار ضعیف (LV)، برقگیر فشار متوسط (MV) و برقگیر فشار قوی (HV) تقسیم می‌شوند.برقگیرهای فشار قوی توانایی مهار صاعقه را هم دارند، پس می‌توان گفت ولتاژ غیرقابل باوری از آن‌ها عبور می‌کند. نتیجه گیری ما این است که برقگیرها برای حفاظت از سیستم‌های پیچیده‌تر طراحی شده‌اند، و به شکل مستقل‌تری عمل می‌کنند.

محافظ نوسان ولتاژ

از سوی دیگر با محافظ نوسان ولتاژ روبرو هستیم که دستگاه به مراتب کوچکتری است. دلیلش این است که محافظ‌های نوسان ولتاژ روی پریزها نصب می‌شوند. یک پریز به صورت پیش فرض قدرت تنظیم مقدار برق منتقل شده به وسیله‌ی برقی را ندارد، و به همین دلیل از محافظ ولتاژ استفاده می‌شود. محافظ نوسان ولتاژ وسیله ایست که روی پریز نصب می‌شود و به شکل مشابهی ولتاژ اضافه را منحرف می‌کند. این کار به صورت طبیعی به کمک سیم زمین پریز انجام می‌شود.
برقگیرها برای حفاظت از منازل، ساختمان‌ها و حتی خیابان‌ها بکار می‌روند. اما محافظ نوسان ولتاژ در هر لحظه از یک اتصال برقی حفاظت می‌کند. کاربرد و طرز کار هر دو دستگاه طبق بحث‌های قبلی یکسان است، اما مقیاس تاثیرگذاری شان متفاوت است.

برقگیر باید در چه مکانی نصب شود؟

مکان مناسب برای نصب برقگیر با توجه به مدل آن (داخل ساختمان، بیرون از ساختمان) متفاوت است. اگر در جستجوی برقگیری هستید که به کابل برق وصل شود، و وظیفه‌ی اصلی‌اش حفاظت از ترانسفورماتور در برابر اضافه بار باشد، آنگاه باید برقگیر را در مجاورت ترانسفورماتور نصب کنید.
بدین ترتیب برقگیر به عنوان “نقطه‌ی واسط” بین کابل برق و ترانسفورماتور عمل می‌کند. اگر افزایش شدید ولتاژ به وقوع بپیوندد، برقگیر قبل از آسیب دیدن ترانسفورماتور جریان برق اضافی را به سمت زمین هدایت می‌کند.
در مدل‌های داخل ساختمان، برقگیر باید بین رساناهای زنده و زمین نصب شود. به طور خلاصه می‌توان گفت برقگیر داخلی تا حدود زیادی مثل مدارشکن نصب می‌شود. این نوع نصب منطقی است زیرا وظیفه‌ی هر دو یکسان است، هرچند طرزکارشان متفاوت است.

برقگیر و محافظ نوسان ولتاژ

آیا استفاده از برقگیر الزامی است؟

به بیان خیلی ساده، برقگیرها مثل بیمه‌ی اولیه هستند. برقگیرها تضمین می‌کنند که سیستم برقی و تمام سرمایه گذاری‌های انجام شده روی آن در برابر تخلیه ولتاژهای ناخواسته در امان بمانند. اگر برقگیر نصب نکنید باید دعا کنید شرایط آب و هوایی به هم نریزد. این کار در نواحی که طوفان‌های همراه با صاعقه در آن‌ها رواج دارد خطر بزرگی تلقی می‌شود.
منظور ما این نیست که صاعقه تنها خطریست که در منزل با آن روبرو می‌شوید. تعمیرات خطوط قدرت نیز موجب تخلیه ولتاژهای شدید می‌شود. عملکرد نامطلوب شرکت برق رسانی به هر دلیلی نیز منشأ آسیب خواهد بود. برقگیر یکی از اجزای مهم تمامی سیستم‌های برقی است زیرا خطر تخلیه ولتاژهای شدید همیشه در کمین شماست. هیچ سیستم برقی به طور صد درصدی مورد حفاظت نیست. یک جهش شدید ولتاژ در یک چشم به هم زدن آثار فاجعه باری را به ترانسفورماتور و سایر وسایل برقی تحمیل می‌کند.
در مجموع باید بگوییم که اهمیت برقگیر به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. بهتر است تمام مکان‌ها به سیستم برقگیری مجهز شوند در برابر تخلیه ولتاژهای خطرناک مورد حفاظت قرار بگیرند. برخی کشورها قوانینی دارند که نصب برقگیر را با توجه به ابعاد و کاربرد ساختمان اجباری می‌کنند. این نکته نشان می‌دهد که برقگیرها تا چه اندازه مهم هستند.

دستورالعملی ساده برای انتخاب برقگیر

وقتی نوبت تهیه برقگیر برای سیستم‌های برقی شما می‌شود، همه چیز به دو عامل مهم بستگی خواهد داشت: ۱- کیفیت، ۲- عملکرد. وقتی برقگیری تهیه می‌کنید، می‌خواهید از توانایی‌اش برای حفاظت از وسایل و سیستم‌هایتان مطمئن شوید. نکته‌ی مهم این است که بدانید برقگیر را برای چه کاری می‌خواهید، و برقگیر باید چه قابلیت‌هایی داشته باشد؟
برقگیرها به سه دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند. هرکدام برای محدوده ولتاژ و حوزه‌ی عملکردی خاصی بهترین نتیجه را حاصل می‌کنند.برقگیرهای نوع ۱ مناسب تخلیه ولتاژهای خیلی شدید هستند و در کنار صاعقه گیر میله ای و قفسی نصب و راه اندازی می‌شوند. آن‌ها به صورت انحصاری برای استفاده‌ی صنعتی طراحی شده‌اند و هرگونه جهش ولتاژ شدید ناشی از شرایط آب و هوایی را تحمل می‌کنند.
برقگیرهای نوع ۱ شرایط کاملاً برعکسی دارند و برای تخلیه ولتاژهای کوچک بهترین هستند. این برقگیرها در کنار سیستم‌های پیچیده‌تر، و به منظور محافظت از دستگاه‌های خاصی نصب می‌شوند. در نهایت با برقگیرهای نوع ۲ روبرو می‌شویم. این برقگیرها در سطح وسط هستند و با هدف محافظت در برابر تخلیه ولتاژهای دائمی و برخورد غیرمستقیم صاعقه طراحی شده‌اند. این نوع برقگیر از اکثر خانه‌ها حفاظت می‌کند، و شما باید برای استفاده‌ی خانگی به آن‌ها اتکا کنید.
اکنون که با برقگیرهای مناسب برای هر وضعیت آشنا شدیم، باید به کیفیت و ابعاد بپردازیم. تمام برقگیرها مشخصات یکسانی ندارند و این یعنی برقگیری با مشخصات مناسب ممکن است برای منزل شما بیش از حد بزرگ باشد. توصیه‌ی ما برای حل این مشکل استفاده از برقگیرهای CHINT است. یکی از مزایای مهم برقگیرهای CHINT نسبت به سایر برندها این است که محصولاتشان در ابعاد مختلفی در دسترس هستند. شما این امکان را دارید که مدل سازگار با منزلتان را پیدا کنید، و از سوی دیگر از مناسب بودن نوع و کیفیتش و هماهنگی با کارکرد مدنظرتان مطمئن باشید.
تردیدی نیست که برقگیرها یکی از تجهیزات مهمی هستند که هر خانه‌ای به آن‌ها نیاز دارد. خوشبختانه برقگیرها آنطور که به نظر می‌رسد پیچیده نیستند. تا زمانی که به برقگیرهای CHINT اتکا کنید و دستورالعمل‌های فوق را رعایت کنید ، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدل مناسبی را تهیه خواهید کرد.

مطالب بیشتر در مورد برقگیر بخوانید …

شرکت نیرو ایستا مرکز فروش سرج ارستر OBO

شرکت نیرو ایستا مفتخر است با بهره گیری از تجربیات ارزشمند و موفق ۳۵ سال گذشته و همکاری با کمپانی های معتبر اروپایی و آسیایی و با دراختیار داشتن پرسنل مجرب و با رعایت استانداردهای کیفی با شتابی بیشتر از گذشته، جایگاه خود را در حوزه خدمات و فروش صاعقه گیر ، چاه ارت و سرج ارستر کشور ارتقا دهد. در همین راستا با هدف ارائه خدمات فروش و پس از فروش متناسب با نیاز مشتری اقدام به معرفی و ارائه برندهای ممتاز و با کیفیت از جمله لیوا ، الیپس ، امگا ، OBO، تندر و … به جامعه ایرانی نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شرکت نیرو ایستا مرکز پخش سرج ارستر در ایران تماس بگیرید.

1,161 total views, 4 views today

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *